Motoryzacyjna historia Opalenicy – to tutaj powstał pierwszy polski motocykl Lech!

Motoryzacyjna historia Opalenicy – to tutaj powstał pierwszy polski motocykl Lech!

Zwiedzając Wielkopolskę można nie raz natknąć się na historyczne ciekawostki, a wiesz, że w wielkopolskiej Opalenicy powstała pierwsza na ziemiach polskich fabryka motocykli? To tutaj wyprodukowano pierwszy polski motocykl Lech. Z pewnością jest to ciekawostka, która zainteresuje niejednego fana motoryzacji.


Podobno wiele osób twierdzi, że pierwszym polskim motocyklem był Sokół, a jednak na ziemiach polskich już wcześniej produkowany był inny motocykl – Lech, którego fabrykę otwarto 1 stycznia 1929 roku, Sokoła zaczęto wytwarzać dopiero w 1934 roku. Tak oto Wielkopolska Opalenica przeszła do historii motoryzacji – jeśli interesują Cię takie ciekawostki, to koniecznie zajrzyj do tego miasta, jest tutaj replika Lecha!

Fabryka Motocykli w Opalenicy

1 stycznia 1929 roku przy ul. Poznańskiej nr 38 w Opalenicy Wacław Sawicki, Władysław Zalewski i Józef Braniewicz otwarli pierwszą w Polsce Fabrykę Motocykli. Dwa tygodnie później firma ta rozpoczęła budowę prototypu motocykla, który był gotowy po dwóch miesiącach. Początki wróżyły sukces, gdyż konstrukcja była całkiem niezła, zyskała uznanie na Targach Poznańskich, motocykl Lech wyróżniony został srebrnym medalem. W 1930 roku na Międzynarodowej Wystawie Komunikacji i Turystyki (KOMTUR) motocykl otrzymał list pochwalny.

Z czasem Fabryka Motocykli w Opalenicy przekształciła się w Towarzystwo Akcyjne W. Sawicki i Spółka. Pierwszy polski motocykl Lech zainteresował Ministerstwo Spraw Wojskowych, które podjęło rozmowy nad produkcją motocykli na potrzeby wojskowe, lecz nie złożono zamówienia, a może uratowałoby ono firmę? Niestety w 1932 roku światowy kryzys ekonomiczny dotknął także fabrykę motocykli w Opalenicy i tak oto w tymże roku spółka z powodu braku pieniędzy zaprzestała produkcji.


Lech – pierwszy polski motocykl

Skonstruowany w Opalenicy pierwszy polski motocykl Lech zaprojektowany został przez inżyniera Władysława Zalewskiego. Posiadał dwucylindrowy, czterosuwowy, dolnozaworowy silnik o pojemności 500 cm3, o mocy 5KM, pojazd osiągał zawrotną na tamte czasy prędkość maksymalną 75 km/h. Motocykl Lech sprawdzał się w wyścigach, jeździli na nim zawodnicy poznańskiej Unii i warszawskiej Legii. Pierwszy polski motocykl startował w rajdach, w których, co prawda nie wskakiwał na podium, jednak lądował na punktowanych pozycjach. Podobno godne uwagi są trzy rajdy, w których był wystawiany: na regularność jazdy na trasie Poznań – Gniezno – Bydgoszcz – Grudziądz – Leszno – Poznań (750 km) w maju 1930 roku, rajd szosowy non stop na trasie Poznań – Bydgoszcz – Poznań (264 km) w sierpniu 1930 roku oraz rajd „Dookoła Warszawy” w lutym 1930 roku.


Motocykl Lech w Opalenicy jako pomnik

W miejscu, w którym dawniej istniała pierwsza polska Fabryka Motocykli w Opalenicy, można dzisiaj obejrzeć pomnik związany z tą historią. Replika Motocykla Lech ustawiona jest na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w pobliżu Pomnika Walk i Męczeństwa w Opalenicy. Maszyna jest w oryginalnym rozmiarze, można sobie na niej usiąść i zrobić pamiątkowe zdjęcie. Tuż obok jest fajna ławka udekorowana metalowymi blachami wyciętymi na kształt motocykli. Jest tu także tablica opisująca pokrótce historię Lecha. Myślę, że naprawdę warto tutaj zajrzeć, a później polecam wybrać się w pobliże rynku i obejrzeć ratusz w Opalenicy, przepiękna budowla.


Gdzie znajduje się pomnik motocykla w Opalenicy?

  • Pomnik motocykla Lecha ustawiony jest na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Opalenicy, naprzeciwko budynku Szkoły Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi im. A. i Wł. Niegolewskich w Opalenicy przy ul. Poznańskiej.
  • Samochód można zaparkować przy Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, przy przylegających do niego ulicach są wyznaczone miejsca parkingowe.

Motocykl Lech w Opalenicy – współrzędne GPS: 52.308927, 16.417695

Podobał Ci się ten artykuł? Zajrzyj do innych z tej kategorii:

Blog podróżniczy

Wycieczkoteka.pl to blog podróżniczy opisujący miejsca, których historia wydała mi się warta przedstawienia szerszej publice.

Znajdziesz tu zdjęcia z wycieczek po Polsce i Europie, opisy szczytów górskich i prowadzących na nie szlaków. Zabytki, ciekawostki geologiczne, miejsca pamięci, zamki, twierdze, przyrodnicze historie.